Slecht nieuws ivm met de TV-ClubApp

TennisVlaanderen ClubApp voorlopig geen succes.

Beste KWTC-leden,

Ook minder goed nieuws heeft zijn rechten. Sinds het begin van het ClubApp-project heeft KWTC zich bereid getoond om mee te werken en als een van de eerste clubs de ClubApp mee te testen, te debuggen enz… Al waren we met onze projectgroep niet enthousiast over de software en zijn mogelijkheden, toch waren we hoopvol dat dit in de toekomst zou verbeteren en uitgroeien tot een volwassen en gebruiksvriendelijk programma.

We hebben dan ook de KWTC-ClubApp gevuld met onze informatie en op 25-02-2018 aan u meegedeeld dat de KWTC-ClubApp klaar was voor gebruik.

Achter de schermen moet de relatie tussen Tennis Vlaanderen en de softwareleverancier geheel zijn misgelopen want op 19 maart kregen we als club onderstaande e-mail. Als we terugkijken op de opmerkingen en ervaringen van ons projectteam, verrast deze communicatie van Tennis Vlaanderen niet echt.

We vinden het als KWTC spijtig dat het ClubApp-project geen vliegende start kent, maar begrijpen anderzijds de houding en beslissing van Tennis Vlaanderen. Deze tools moeten ons begeleiden naar de toekomst en enkel het beste is goed genoeg. Wij steunen dan ook TV in hun beslissing en hopen dat ze snel een meer competente en betrouwbaardere leverancier voor het bouwen van de App kunnen vinden.

De App is in zijn huidige vorm bruikbaar, zij het niet gebruiksvriendelijk, en de informatie van KWTC tot aan de grote vakantie zit erin. We zullen er echter niet nog extra energie in steken omdat alle werk dubbel op is met onze website en FB pagina’s.

Wij wilden u deze informatie niet onthouden en u zo transparant mogelijk informeren. Vandaar dat u hieronder de communicatie van Tennis Vlaanderen vindt en het antwoord dat wij als club daarop hebben geformuleerd.

Sportieve groeten,

Dirk Stans
KWTC-voorzitter

Communicatie TV 19 maart 2018 – de ClubApp

Beste ClubApp verantwoordelijke,
Beste clubbestuurder,

In 2017 zijn we met veel enthousiasme gestart met de ontwikkeling van de Tennis Vlaanderen ClubApp. We waren dan ook heel blij toen we begin februari het goede nieuws konden melden dat de ClubApp beschikbaar is in de app store.

Zoals je zelf gemerkt hebt, is de ontwikkeling niet van een leien dakje gelopen. Ondanks de keuze voor een partner die een succesvolle app ontwikkeld had voor de KNLTB (de Nederlandse tennisbond), bleek de ontwikkeling van een ClubApp voor Tennis Vlaanderen zeer moeizaam te verlopen. Zowel qua timing als qua functionaliteit biedt de huidige app niet wat we vooraf vooropgesteld hadden. Ook stellen we, net als jullie, vast dat er nog een aantal bugs zijn. Wij willen ons dan ook verontschuldigen dat de ClubApp niet de kwaliteit biedt die je van Tennis Vlaanderen gewend bent en die je club en alle leden verdienen.

Op dit moment stellen we alles in het werk om samen met de huidige partner de ClubApp naar een degelijk niveau te brengen. Wij hebben de bugs geïnventariseerd en gemeld aan de leverancier van de App. De ontwikkelaar heeft ons gegarandeerd dat de bugs op korte termijn hersteld zullen worden. Intussen merken wij echter dat dit zeer moeizaam blijft verlopen, waardoor wij toch enig voorbehoud willen maken.

Om bovenstaande redenen hebben wij het volgende beslist:

  1. Tennis Vlaanderen zal druk blijven zetten bij de huidige leverancier om de ClubApp tot het gewenste niveau te krijgen en oplossingen te vinden voor de gekende problemen. Het is op dit moment onduidelijk of de functionaliteit ‘resultaten van favoriete spelers’ nog opgenomen zal worden.
  2. Parallel zal Tennis Vlaanderen met hoge prioriteit op zoek gaan naar een nieuwe partner en een nieuwe app maken die futureproof is. Ook deze zal gratis aangeboden worden aan de clubs.
  3. Vervolgens zal Tennis Vlaanderen ook op zoek gaan naar een nieuwe partner voor de migratie van de Elit-software.
  4. Clubs die de ClubApp reeds geactiveerd hebben en de geboden functionaliteit voldoende vinden, kunnen de ClubApp blijven gebruiken. 
  5. Clubs die de ClubApp nog niet geactiveerd hebben, raden wij aan de activatie uit te stellen tot er oplossingen zijn voor de gekende problemen.

Wij houden jullie op de hoogte van de verdere ontwikkelingen. Heb je intussen toch nog vragen, dan kan je bij ons terecht via 02/548.03.00 of clubapp@tennisvlaanderen.be.

Wij hopen dat jullie club, ondanks dit minder goede nieuws, een heel mooie tenniszomer tegemoet gaat!

Gijs Kooken,
CEO Tennis Vlaanderen

KWTC-antwoord aan Tennis Vlaanderen

Beste Gijs,

Deze e-mail, hoe spijtig ook, komt niet als een verrassing voor mij. Het lijkt me bovendien de juiste beslissing te zijn.

Het KWTC-team en ikzelf waren ook eerder verbaasd en teleurgesteld in de kwaliteit van de app en de admin software. Wij steunen dan ook jullie beslissing en kijken samen uit naar beter.

Desgevallend willen wij ook steeds mee brain stormen hoe dit gebruiksvriendelijker moet. Een absolute must hierbij is dubbel werk voor de clubs vermijden en dus bruggetjes voorzien naar bv Google agendas gebruikt voor club wesites enz…

Groeten uit Wezel,

Dirk Stans
Voorzitter KWTC